marți, noiembrie 18, 2025
AcasăStiri EcommSfârșitul imp...

Sfârșitul impulsivității de Black Friday: 9 din 10 români își planifică meticulos cumpărăturile

Timp de citire: 3 minute

București, 29 octombrie 2025 – Imaginea cumpărătorului care navighează haotic printre oferte de Black Friday a devenit un mit. Cel mai recent studiu realizat de agenția de cercetare de piață MKOR, „Black Friday Consumer Trends 2025”, dezvăluie portretul unui consumator-strateg, care abordează cel mai mare eveniment de shopping al anului cu o planificare meticuloasă.

  • 62% dintre românii între 18 și 55 de ani își propun să cumpere ceva anul acesta de Black Friday
  • Românii sunt tot mai convinși că reducerile de Black Friday sunt reale: procentul celor hotărâți să cumpere crește cu 5% în 2025
  • 93% dintre cei care vor să cumpere își pregătesc o listă în avans, transformând Black Friday într-un eveniment strategic
  • Românii alocă un buget mediu de 2046 RON, cu 33% mai mare față de anul precedent
  • Aproape 4 din 10 consumatori (39%) combină cumpărăturile online cu cele din magazinele fizice, mai pronunțat în cazul GenZ (56%).

Cercetarea realizată în octombrie 2025 pe un eșantion reprezentativ național de 1000 de respondenți arată o maturizare a pieței, unde deciziile sunt calculate, bugetele planificate sunt mai mari, iar experiența de cumpărare devine hibridă.

Planificarea meticuloasă devine noul normal

Reducerea semnificativă a cumpărătorilor impulsivi este cea mai puternică revelație a studiului. Un covârșitor 93% dintre cei care intenționează să facă achiziții își pregătesc o listă în avans, începând procesul cu 3-4 săptămâni înainte.

Principalul motor este dorința de a achiziționa produse de pe un wishlist personal la un preț mai bun (53%), urmată de pragmatismul cumpărării cadourilor de Crăciun (31%).

De la tech la lifestyle: coșul de cumpărături reflectă noi priorități

Epoca în care Black Friday era sinonim exclusiv cu tehnologia și electrocasnicele a apus. În 2025, coșul mediu s-a diversificat dramatic, incluzând produse din 3.9 categorii diferite, în medie (+1 față de 2024).

Deși Electronicele și Electrocasnicele se mențin în topul listelor (49%), ascensiunea categoriilor de lifestyle este remarcabilă.

Atât articolele Fashion (42%), cât și produsele de Beauty & Care (42%) aproape că își dublează prezența în intențiile de cumpărare, semnalând o tranziție clară spre optimizarea stilului de viață, dar și către stocuri, într-o perioadă de incertitudine și presiune fiscală.

Generația Z se redefinește: ascensiunea consumatorului hibrid

Dacă anii trecuți online-ul era regele necontestat, acum asistăm la o creștere a cumpărătorului omnichannel.

Abordarea hibridă (online + offline) a ajuns la 39%, fiind propulsată de Generația Z. Contrar mitului că trăiesc exclusiv digital, 56% dintre tinerii între 18 și 28 de ani intenționează să combine canalele, folosind online-ul pentru research și magazinele fizice pentru experiența de a testa produsele și pentru gratificarea instantanee.

Tinerii îmbină experiența la cumpărături cu socializarea, o componentă importantă a vieții în această etapă (socializarea cu prietenii este una din principalele modalități de relaxare pentru tineri, așa cum o arată alte studii derulate de MKOR).

Încrederea se câștigă prin oferte reale: ce îi convinge pe indeciși

Principala barieră în a participa la Black Friday rămâne neîncrederea în corectitudinea ofertelor (30% dintre non-cumpărători).

„Datele din acest an confirmă o maturizare a consumatorului român. Black Friday nu mai este un sprint, ci un maraton de planificare care începe cu 3-4 săptămâni înainte. Pentru retaileri, asta înseamnă că bătălia nu se mai dă doar pe preț în ziua Z, ci pe construirea relevanței și a încrederii cu săptămâni înainte. Cine înțelege că vinde unui strateg, nu unui vânător impulsiv, va câștiga în 2025.” – Cori Cimpoca, Fondatoarea MKOR

Totuși, pentru segmentul masiv de 28% de consumatori indeciși, cheia conversiei este clară: valoarea reducerii.

Pentru aceștia, un discount substanțial ar transforma ezitarea în achiziție. Studiul arată că pragul psihologic care separă o ofertă banală de o oportunitate reală se situează la o reducere medie de 54%.

Despre MKOR

MKOR este o agenție de cercetare de piață inovativă, care combină experiența practică în afaceri, know-how-ul la nivel MBA și expertiză de top pentru a oferi o înțelegere aprofundată a mediului de business. În activitatea sa, MKOR acoperă toate tipurile de cercetare și oferă o flexibilitate crescută clienților săi, cu scopul înțelegerii și livrării celor mai detaliate perspective asupra pieței.

Cătălin JILAVU
Cătălin JILAVUhttps://digitalcraft.ro
Sunt pasionat de crearea unor experiențe online captivante prin strategii de marketing eficiente și design web intuitiv. Cu o combinație de creativitate și gândire analitică, sunt specializat în ajutarea afacerilor să prospere în peisajul digital. Cu 22 ani de experiență în domeniul digital, mi-am perfecționat abilitățile în marketing și design web pentru a ajuta companiile să-și stabilească și să-și consolideze prezența în online. Călătoria mea început cu o fascinație pentru tehnologie și web design, ceea ce m-a condus să înființez în anul 2017 agenția de marketing online – Digital Craft Agency unde pot îmbina aceste interese în mod natural.

Cele mai recente articole de la Cătălin JILAVU

Tekpon AI Summit 2025: Su...

Extended face primul pas ...

eCommerce Talks 2025 R...

Cele mai recente articole de la Bogdan PĂUNICĂ

Cuvinte cheie cu rată mar...

A început sezonul reducer...

Tactici pentru maximizare...

Cele mai recente articole de la Olivian BREDA

SocialPedia 74: Totul des...

MerchantPro Compass: ziua...

Bilanțul evenimentului Bo...

Toate articolele grupate după Categorie

Toate articolele grupate după Etichetă