sâmbătă, martie 15, 2025
AcasăStudii si AnalizeTopul celor m...

Topul celor mai importante tendințe în e-Commerce 2025

Cine ar fi bănuit acum câțiva ani ce proporții va lua comerțul electronic?! Tehnologiile inovatoare, schimbările în comportamentul consumatorilor și un context economic dinamic redesenează peisajul e-Commerce-ului. În 2025, companiile care nu se adaptează la aceste transformări riscă să rămână în urmă. Această creștere de-a dreptul explozivă este alimentată de o serie de factori precum avansul tehnologiilor (în special pe partea de inteligență artificială) și schimbările de preferințe ale consumatorilor. Nu putem însă să nu remarcăm faptul că transformările globale pe de-o parte, iar pe de altă parte, avansurile rapide ale tehnologiei, îndeosebi inteligența artificială generativă, creează un  peisaj tot mai imprevizibil pentru comerțul digital. În ciuda acestei impredictibilități, e-Commerce-ul continuă să crească.

Ce spun specialiștii?

Vânzările în e-Commerce au fost în jur de 1,14 trilioane dolari în 2020, iar în 2024 s-a atins un maxim istoric, depășind 6 trilioane de dolari. Specialiștii estimează că până în 2027, 23% dintre achizițiile de retail vor trece în mediul online, iar piața de e-Commerce va atinge o valoare impresionantă de peste 7,9 trilioane de dolari (sursa Alokai.com). Ponderea comerțului electronic în vânzările globale de retail: Se preconizează că, până în 2025, comerțul electronic va reprezenta 24% din totalul vânzărilor de retail la nivel mondial. (analiză efectuată de Exploding Topics) Numărul de cumpărători online: Se anticipează că, în 2025, vor exista 2,77 miliarde de cumpărători online la nivel global, în creștere față de 2,71 miliarde în 2024 (așa cum prognozează Maestra). Comerțul social: Piața comerțului social este așteptată să se extindă la 1,2 trilioane de dolari până în 2025, impulsionată de utilizatorii din generațiile Millennials și Gen Z care preferă cumpărăturile prin intermediul platformelor de social media (sursa: Ecomswap). Comerțul mobil (m-commerce): Vânzările din comerțul mobil sunt proiectate să ajungă la aproape 710 miliarde de dolari până în 2025, relevându-se importanța optimizării pentru dispozitivele mobile (analiza sursă: Cazoomi). Fiind cele mai familiarizate cu tehnologia, millennials și Gen Z vor modela viitorul cumpărăturilor online. Creșterea numărului de cumpărători digitali provine în principal de la Gen Z, generația care folosește intens dispozitivele mobile. În timp ce numărul total al cumpărătorilor digitali va crește cu mai puțin de 2% anual, aproape toți noii cumpărători vor proveni din această generație. millennials și Gen Z

Top tendințe în e-Commerce 2025

1. Inteligența artificială și automatizare

Inteligența artificială (AI) va deveni o componentă centrală în strategia de afaceri a magazinelor online. Algoritmii AI vor oferi recomandări personalizate, vor optimiza prețurile și vor gestiona inventarele. Potrivit unui raport publicat de McKinsey, companiile care adoptă AI în e-Commerce pot crește veniturile cu până la 30%. “Automatizarea proceselor repetitive și utilizarea AI în analiza datelor în timp real vor fi esențiale pentru succesul în e-Commerce în 2025.” — McKinsey Exemple practice:
  • Chatboți avansați pentru suport clienți.
  • Predicții precise asupra cererii de produse.
Toate lumea se așteaptă ca în 2025, AI să fie integrat în toate etapele parcurse de un client, precum și în operațiunile interne ca de exemplu în lanțul de aprovizionare și gestionarea stocurilor, Firește că vom vedea din ce în ce mai mulți chatbot-uri bazate pe AI care vor funcționa ca un fel de asistenți virtuali în timpul achizițiilor ori pentru unele servicii post-vânzare.

2. Comerț în social (Social Commerce)

Rețelele sociale precum Instagram, TikTok și Pinterest vor deveni din ce în ce mai integrate în experiența de cumpărare. Consumatorii pot finaliza achizițiile direct în cadrul acestor platforme, fără a părăsi aplicația. Conform unui studiu realizat de Statista, social commerce va reprezenta 22% din totalul vânzărilor globale de e-Commerce în 2025.

3. Experiențe de realitate augmentată (AR) și virtuală (VR)

Tehnologiile AR și VR vor revoluționa modul în care consumatorii interacționează cu produsele online. Acestea permit vizualizarea produselor într-un mediu virtual și reduc riscul de retururi. Cazuri de utilizare:
  • Proba virtuală de îmbrăcăminte sau accesorii.
  • Amenajarea unui spațiu cu mobilier digitalizat.
În prezent putem cumpăra cam orice, ”totul, inclusiv chiuveta de la bucătărie, livrată acasă”, așa cum spune Amazon. În acest context, găsirea unor căi de a interacționa mai eficient cu produsele este deosebit de importantă. Din acest punct de vedere, tehnologiile AR și VR sunt pregătite să creeze o mică revoluție în privința modului în care clienții vor interacționa cu produsele online. Un exemplu de aplicații deja îl avem la cei de la Sephora care au adoptat tehnologia AR printr-o aplicație mobilă ce permite clienților să testeze virtual produse cosmetice.

4. Livrarea ultra-rapidă și logistică verde

Cererea pentru livrări mai rapide și sustenabile va crește exponențial. Dronele și vehiculele electrice vor fi folosite pe scară largă pentru a reduce timpul de livrare și amprenta de carbon. “Sustenabilitatea în logistică nu mai este un lux, ci o necesitate pentru companiile care doresc să rămână competitive.” — Forbes

5. Creșterea pieței D2C (Direct-to-Consumer)

Brandurile vor continua să ocolească intermediarii și să investească în platforme proprii pentru a construi relații directe cu consumatorii. Această abordare oferă control total asupra datelor și experienței de brand. Avantaje:
  • Marje mari de profit.
  • Posibilitatea de a personaliza fiecare interacțiune cu clientul.

6. Securitate cibernetică avansată

Cu creșterea tranzacțiilor online, amenințările cibernetice devin tot mai sofisticate. Investițiile în protecția datelor vor fi o prioritate pentru a câștiga încrederea consumatorilor. “Furnizarea unei experiențe de cumpărare sigure este la fel de importantă ca produsul în sine.” — Gartner În acord cu un studiu recent realizat de Statista, principalul factor de încredere în afacerea online este transparența modului în care companiile utilizează datele personale. Din acest motiv, cu siguranță anul 2025 va fi unul în care vom vedea protecția datelor și securitatea cibernetică pe un  loc important în afacerile e-Commerce. Punând securitatea datelor și securitatea cibernetică printre prioritățile strategiei e-Commerce în 2025, vei reuși să dezvolți loialitatea clienților și implicit succesul, de ce să nu o spunem.

7. Content marketing (branded content)

Integrarea poveștilor și a conținutului de calitate în paginile de produs va atrage consumatorii. Blogurile, recenziile video și podcasturile despre produse vor deveni mai mult ca sigur instrumente esențiale de marketing. Statistici: Conform unui studiu realizat de Wyzowl în 2023, 60% dintre cumpărători preferă să vizioneze un videoclip despre un produs înainte de a-l achiziționa. Și asta era la nivelul lui 2023. Vă imaginați cum stăm astăzi?!

8. Impactul Web3 și Blockchain

Tehnologiile descentralizate vor schimba jocul în e-Commerce. Blockchain poate fi utilizat pentru a asigura trasabilitatea produselor, iar NFT-urile (tokenuri nefungibile – o unitate de date unică dintr-un registru contabil informatic denumit blockchain) vor oferi noi oportunități pentru produse digitale unice. Web3 este următoarea generație a internetului, o rețea mai descentralizată, unde utilizatorii au mai mult control asupra datelor lor. Putem să ne gândim la ea ca la un internet mai democrat și mai sigur. Blackchain-ul este o tehnologie care permite stocarea informațiilor într-un mod mai transparent și totodată mai securizat. Este un fel de registru contabil digital, distribuit pe multe computere, cea ce-l face greu de modificat. Cum vor schimba aceste tehnologii comerțul electronic? În primul rând pe partea de trasabilitate, fiecare produs va avea un istoric digital unic, înregistrat în blockchain. De la producător până la consumator, vei putea vedea de unde provine un produs, cum a fost transportat și ce ingrediente conține. În acest mod știi exact ce cumperi, reduci riscul de produse false ori de calitate inferioară, iar în plus poți verifica dacă un produs este ecologic sau dacă a fost produs în condiții corecte. Astfel, clienții vor avea mai multă încredere în produsele și serviciile pe care le cumpără, știind că informațiile despre acestea sunt transparente și sigure. Exemple concrete:
  • Industria alimentară – Poți scana un cod QR de pe un fruct și să afli exact de unde provine, când a fost cules și cum a fost transportat.
  • Industria modei – Se poate verifica autenticitatea unei geantă de lux, verificând NFT-ul asociat.
  • Industria jocurilor – Ai posibilitatea de a cumpăra skin-uri unice pentru jocurile tale preferate, care nu pot fi copiate.

9. Sustenabilitatea – element care va face diferența

Consumatorii acordă tot mai multă atenție practicilor etice ale companiilor. Magazinele online vor trebui să adopte ambalaje eco-friendly și să promoveze produse sustenabile. “Un brand care nu prioritizează sustenabilitatea va pierde teren în fața competiției.” — Harvard Business Review. Deși la noi în România încă nu este așa de mare impuls pentru sustenabilitate, la nivel mondial, afacerile online care vor ține cont de sustenabilitate vor conduce industria e-Commerce în 2025.

10. Experiențe B2B mai atractive

Așteptările cumpărătorilor B2B și B2B2C sunt similare cu cele ale clienților B2C. Ca să fie clar, B2B (Business to Business) privesc tranzacțiile care au loc între companii, în timp ce B2C (Business to Consumer) se axează pe vânzarea directă către consumatori individuali. Printre aspectele importante se numără:
  • Finalizare rapidă a comenzilor.
  • Imagini și video mai atractive.
  • Suport instantaneu și management personalizat al contului.
Soluțiile e-Commerce complexe, inclusiv cele pentru lanțuri de aprovizionare avansate, trebuie să livreze experiențe captivante. „Într-o eră digitală, așteptările cumpărătorilor B2B sunt în continuare modelate de experiențele lor ca consumatori B2C, iar companiile care nu se aliniază la aceste standarde riscă să rămână în urmă.” – Forrester Research Ca să diferențiem clar cele două concepte, vorbim aici de B2C și D2C, trebuie să știți că, o companie B2C comercializează produse de la mai mulți producători direct clienților săi prin intermediul unei platforme e-Commerce. Pe când, o companie D2C vinde produsele proprii direct către consumatorul final, fără să existe intermediar.
  1. Comerțul pe mobil va continua să crească
Am depășit vremurile în care toate site-urile erau concepute doar pentru desktop-uri ori alte ecrane mari. Astăzi toți trebuie să ne supunem la noile reguli ale pieței – mobile first. Ce înseamnă asta? Știți deja probabil – site-uri web din ce în ce mai prietenoase cu dispozitivele mobile. În acest sens, specialiștii estimează că la nivelul lui 2025, comerțul mobil va reprezenta 59% din vânzările globale și vor genera niște vânzări impresionante de cca 2500 de miliarde de dolari (sursa: Statista). Pentru o înțelegere mai detaliată a tendințelor în comerțul mobil pentru 2025, vă recomand vizionarea următorului videoclip – îl găsiți la acest AICI: video-youtube

Care sunt tendințele în e-Commerce 2025 în România?

Pronosticul nostru care nu este tocmai nepredictibil, este acela că în 2025, e-Commerce-ul din România va continua să evolueze, influențat fiind de tendințele globale, dar și de specificul pieței locale. Iată câteva direcții importante deja anticipate: În România, piața de e-Commerce este estimată să ajungă la 10 miliarde de euro până în 2025, indicând o creștere semnificativă a comerțului online (sursa –  wall-street).

1. Creșterea pieței de e-Commerce

Se estimează că piața de e-Commerce din România va atinge 10 miliarde de euro până în 2025, conform Exorigo-Upos, citați de Agerpres.

2. Personalizarea experienței de cumpărare

Consumatorii vor beneficia de experiențe de cumpărare tot mai personalizate, datorită utilizării avansate a inteligenței artificiale (AI) și a analizei datelor comportamentale. Aceasta va permite recomandări de produse adaptate nevoilor individuale (așa cum afirmă Univio).

3. Integrarea realității augmentate (AR) și virtuale (VR)

Tehnologiile AR și VR vor transforma modul în care consumatorii interacționează cu produsele online, oferind posibilitatea de a le vizualiza și experimenta înainte de achiziție (sursa: Salsify).

4. Diversificarea opțiunilor de plată

Pentru a satisface preferințele variate ale consumatorilor, se va observa o diversificare a metodelor de plată, incluzând portofele digitale și criptomonede (după analiza Salsify).

5. Accent pe sustenabilitate

Consumatorii vor prefera produse și procese sustenabile, iar companiile vor răspunde prin implementarea de practici ecologice și oferirea de produse ecologice (prognoza susținută de Salsify).

6. Creșterea comerțului vocal

Asistenții vocali precum Google Assistant, Amazon Alexa și Siri vor facilita achizițiile prin comenzi vocale, transformând modul în care consumatorii efectuează cumpărături online (așa cum arată Info9).

7. Expansiunea pieței și a marketplace-urilor

Se preconizează o expansiune a marketplace-urilor și o creștere a comerțului transfrontalier, oferind oportunități pentru companiile românești de a accesa piețe internaționale (anticipează Univio).   Pentru a rămâne competitive, companiile din e-Commerce trebuie să adopte aceste tendințe și să investească în tehnologii inovatoare, să personalizeze experiențele de cumpărare și să răspundă cerințelor consumatorilor pentru sustenabilitate și diversitate în opțiunile de plată. Evident că va trebui să mai așteptăm puțin să vedem ce va fi în 2025. Noi putem aștepta, afacerile nu. Așadar, trebuie să vă înscrieți pe noile direcții dacă doriți să vă mențineți competitivi. Este clar că în 2025, e-Commerce-ul va continua să evolueze rapid, adaptându-se la schimbările tehnologice și la așteptările tot mai ridicate ale consumatorilor. Tendințele emergente, precum integrarea AI pentru personalizarea experienței de cumpărare, creșterea comerțului vocal, adoptarea noilor tehnologii de livrare și impactul realității augmentate, vor redefini modul în care brandurile interacționează cu clienții. Bașca, sustenabilitatea și transparența vor deveni elemente cheie în strategiile e-Commerce, cu un accent crescut pe etica afacerilor. Companiile care vor reuși să îmbine inovația cu o abordare centrată pe consumator vor rămâne relevante și competitive.
Bogdan PĂUNICĂ
Bogdan PĂUNICĂhttps://digitalcraft.ro/
Ca meserie de bază, fac SEO de cel mult 10 ani, dar altfel, prima oară când cineva m-a plătit să îi fac un site și să i-l urc pe locul 1 a fost înainte să apară Google. Și totuși, nu am încetat niciodată să citesc, să învăț, să testez și să mă îndoiesc. Pentru mine, fiecare proiect este ca și cum aș începe SEO-ul de la zero, iar așa cum fiecare proiect are nevoile lui specifice, care nu seamănă niciodată cu ale altor proiecte, așa și eu mă specializez continuu, neavând nicio zonă a SEO-ului neacoperită cu ceva știință și cu niscai experiență. Totuși, cel mai mult mă aplec mai mereu asupra drumurilor mai puțin bătute - topic research, structură, internal linking, content, ba chiar și ceva CRO.

Cele mai recente articole de la Cătălin JILAVU

Cele mai recente articole de la Bogdan PĂUNICĂ

Parlamentul European apro...

Este Amazon cea mai mare ...

Dezvoltarea aplicațiilor ...

Cele mai recente articole de la Olivian BREDA

Toate articolele grupate după Categorie

Toate articolele grupate după Etichetă