Mulți sunt cei care visează cu ochii deschiși la a pune pe picioare o afacere în e-Commerce, însă, în realitate, construirea de la 0 a unui magazin online nu este o treabă tocmai simplă.
În principiu, o afacere în comerțul electronic presupune existența unei companie care cumpără și vinde bunuri și/sau servicii online. Cum? Prin intermediul unor aplicații, a site-urilor WEB, a rețelelor de socializare etc.
Totuși, ca să contrabalansăm această confruntare cu realitatea, care poate fi destul de descurajantă pentru unii întreprinzători aflați la început de drum, trebuie să știți că astăzi, instrumentele de care aveți nevoie pentru a da startul unei afaceri online sunt mai accesibile ca niciodată.
Ca să nu mai vorbim de cei de la care așteptați să vă cumpere produsul – și aceștia sunt mai numeroși decât ieri, doar dacă ne uităm pe cifrele celor care cumpără online.
Potențial este. Fără îndoială. Dar sunt și multe provocări. Și concurență. Sunt extrem de multe lucruri de făcut de care nu ai cum să-ți dai seama când ești la început.
Afacerea ta online în 11 pași
1. Definește-ți nișa și publicul țintă căruia i te adresezi
Ce produse ori servicii vrei să vinzi? Nu te extinde de la început! Nișele mai restrânse au mai mari șanse să fie profitabile. Este bine să fii cât se poate de specific când vorbești de produsele pe care vrei să le comercializezi.
Trebuie să știi clar din start cui te adresezi, care sunt clienții tăi. Nici aici nu trebuie să fim ”lacomi” să acaparăm de la început un public numeros.
Nu se va întâmpla (decât în cazuri excepționale). Avem nevoie la început de un public dornic să cumpere ce vindem noi. Pe parcurs, după ce ne punem pe picioare putem să intervenim cu strategii de marketing cât ne poftește inima.
2. Cercetează piața
Înainte de orice, trebuie să vezi ce competitori ai. N-ai cum să înaintezi înainte de a analiza competiția și a înțelege ce funcționează și ce lipsește de pe piață.
Folosește instrumente precum Google Trends, SEMrush sau Ahrefs pentru a evalua cererea.
Ce facem cu aceste instrumente, de ce le-am folosi?
Ca să fie clar, aceste instrumente sunt ca niște busole care ne ajută să navigăm în lumea cuvintelor cheie și a tendințelor de căutare.
Cu ajutorul lor putem să obținem o imagine clară asupra a ceea ce caută oamenii pe internet, ajutându-ne să înțelegem mai bine ce produse sau servicii sunt căutate și cât de mare este interesul pentru acestea.
Ce de avem nevoie să identificăm cuvinte cheie? Pentru a restrânge plaja de clienți cărora ne adresăm. Pe noi ne interesează să vindem, deci trebuie să ne orientăm către cei care au un astfel de interes în primul rând.
Dar, pe scurt, ce fac instrumentele amintite mai devreme?
Google trends
- identifică subiecte populare
- compară interesul pentru diferite cuvinte cheie
- restrâng ariile geografice unde se caută anumite cuvinte cheie.
SEMrush și Ahrefs
- găsesc noi cuvinte cheie relevante
- analizează backlink-urile competitorilor
- evaluează dificultatea de a urca pe anumite cuvinte cheie
- urmărește pozițiile site-ului tău în rezultatele căutării
Iată și un exemplu concret: să presupunem că vrei să deschizi un magazin online de haine ecologice. Folosind Google Trends, poți vedea că interesul pentru termenul „haine ecologice” este în creștere.
Cu SEMrush, poți găsi alte cuvinte cheie relevante, precum „modă eco”, „îmbrăcăminte sustenabilă” sau „fashion eco”. Apoi, poți optimiza conținutul site-ului tău pentru aceste cuvinte cheie și astfel să atragi mai mulți clienți interesați de produse ecologice.
În acest punct cred că este momentul să vă spun că poți să ai cel mai bun produs de pe piață, la cel mai mic preț, dacă nu ești vizibil în online, nu exiști.
Gândiți-vă că aveți la dispoziție un noian de clienți dornici să vă cumpere produsul. Cum îi conduceți la el? Ei bine, acesta este punctul în care trebuie să introducem în discuție ideea de a apărea în motoarele de căutare.
Și mai clar de atât: să zicem că vrei să vinzi o pereche de pantofi din piele naturală roșii, dar pagina produsul tău vorbește despre balurile dansante și petrecerile din cluburi, mai mult de atât, ca să arăți cât de tare este produsul tău îl numești Pantofi Lineal Vincenzo.
Dacă ai noroc s-ar putea să apari în motoarele de căutare asociat cu cine știe ce căutare, dar fără vreo șansă să ajungi la publicul tău țintă – anume la acele persoane care efectiv caută pantofi din piele naturală roșii.
3. Creează un plan de afaceri
Ai impresia că un magazin online e mult mai ușor de condus decât unul fizic, pentru că ai aceeași impresie că nu te confrunți cu aceleași probleme și nu întâmpini aceleași dificultăți.
Bineînțeles că este o impresie greșită. E adevărat că în online instrumentele te pot ajuta mai mult, dar până ajungi să pui pe roate o mașinărie funcțională, se vor defecta sute de rotițe de care trebuie să te ocupi, uneori având cunoștințe minime și stând la cheremul unora care așteaptă să profite de naivitatea și neștiința ta.
Ca să fii stăpân pe picioarele tale, trebuie să tratezi afacerea online cu cea mai mare seriozitate. Definește obiectivele afacerii, strategia de marketing, structura costurilor și previziunile de venituri. Sună complicat? Ori te apuci de învățat, ori angajezi pe cineva care se pricepe, ori faci altceva la care ești cu adevărat bun.
Mai vreți? Da, mai sunt. Ai nevoie să stabilești un buget inițial, inclusiv pe partea de stocuri, platforme online, marketing și alte multe cheltuieli operaționale de care o să afli fortuit.
4. Alege o platformă de vânzare
Recunosc că în acest punct mi-am dat ochii peste cap, venindu-mi în minte toate problemele de care te poți lovi când faci o alegere nu tocmai potrivită. Ieftină, dar nepotrivită. Da, că avem imboldul de a fi economi cu bugetul. De ce-am cheltui de zece ori mai mult pe o platforma care nu pare să facă cu mult mai mult decât alta ieftină și…
Categoric îți spun: nu e momentul să faci economie la bani. Platforma este practic instrumentul tău de ”ieșit în lume”, trebuie să meargă bine, să arate bine, să fie versatilă în funcții, să îți permită variații de marketing, să fie stabilă, să inspire încredere celor care îți intră în site.
Dacă începi singur construirea unui magazin online de la zero, ia în calcul:
Shopify – este una în trend să zic așa, cunoscută pentru ușurința în utilizare și gama largă de teme și aplicații.
What Is Shopify and How Does It Work? (2025)
Datorită interfeței sale ușor de utilizat, Shopify este o alegere excelentă pentru afacerile începătoare, dar este și suficient de flexibilă pentru a satisface nevoile companiilor mari, oferind o gamă largă de opțiuni de personalizare și aplicații.
Platforma permite crearea rapidă a unui magazin online, facilitând gestionarea produselor, comenzilor și stocurilor. Shopify include, de asemenea, sisteme de plată integrate, instrumente de marketing și funcționalități analitice, oferind toate instrumentele necesare pentru a avea succes în vânzările online.
Wix – este una dintre cele mai apreciate platforme de creare a site-urilor web (apreciată mai ales în afară, la noi încă nu e atât de populară), bazată pe o modalitate intuitivă și vizuală prin care îți poți construi prezența online.
Nu ai nevoie de cunoștințe de codare. Wix iți oferă o multitudine de șabloane și instrumente ca să-ți poți personaliza site-ul personal, blogul ori magazinul online.
Folosește interfața drag-and-drop ce permite aranjarea elementelor pe pagină într-un mod simplu, ce nu necesită cunoștințe tehnice deosebite.
How to create a website from scratch in 11 steps (for beginners)
În plus, Wix Wix îți oferă unelte pentru a-ți optimiza site-ul pentru motoarele de căutare, astfel încât mai mulți oameni să te găsească online.
Magento – este o platformă flexibilă și personalizabilă, potrivită mai degrabă pentru magazine mari și complexe. Reține totuși cp ai nevoie de cunoștințe destul de avansate pentru a o gestiona
Top 5 Time-Saving Tips for Managing your Magento Store.
Magento este o platformă open-source de comerț electronic, cunoscută pentru flexibilitatea sa. Este ideală pentru afaceri de dimensiuni medii și mari care au nevoie de un magazin online ușor de personalizat și cu funcționalități avansate.
Una dintre caracteristicile principale ale Magento este posibilitatea de a adăuga extensii și module pentru a extinde funcționalitățile platformei.
De asemenea, Magento permite personalizarea designului și integrările cu diverse sisteme externe, cum ar fi CRM-uri, ERP-uri și platforme de marketing.
Totuși, este important de menționat că Magento poate necesita o echipă tehnică pentru implementare și întreținere, ceea ce îl face mai potrivit pentru afaceri care au resursele necesare.
WooCommerce – este în fapt o extensie pentru WordPress, care transformă practic orice site WordPress într-un magazin online.
Da, e tentantă la prima vedere, dar trebuie să fi familiarizat cu WordPress-ul.
Așadar, WooCommerce este o platformă de comerț electronic open-source construită pe baza WordPress, care permite utilizatorilor să creeze și să administreze magazine online cu ușurință.
Dacă ar fi să-i găsim atuurile cele mai apreciate, am zice că beneficiază de o comunitate largă de dezvoltatori și de o multitudine de extensii și teme disponibile, ceea ce o face foarte flexibilă și adaptabilă.
Pe de altă parte, poți să mergi și pe varianta folosirii marketplace-urilor. Spre exemplu, poți folosi eMAG, Amazon ori Etsy. Însă, asta nu înseamnă că nu vei avea nevoie de platforma ta proprie. Dimpotrivă. Chiar îți recomand să-ți faci propria platformă și apoi să intri într-un marketplace.
De ce? Pentru că vei băga niște pagini de produs care vor ajunge în motoarele de căutare din marketplace, iar mai apoi, dacă vei dori să-ți faci propriul site va fi nevoie să construiești o pagină similară, de la care aștepți de asemenea să intre în căutări.
N-ai vrea să citească motoarele de căutare în primul rând o pagină dintr-un alt site și abia apoi să o vadă pe a ta. Și tot în acest punct te sfătuiesc să nu folosești aceleași descrieri de produs precum cele introduse în marketplace.
5. Creează un brand puternic
Indiferent de profilul afacerii tale, vei avea nevoie de un brand puternic. Nu doar pentru clienți, ci și pentru motoarele de căutare.
”A avea un site web dedicat brandului sau companiei este fundamentul oricărei prezențe online, însă efortul depus pentru a-l crea va fi inutil dacă publicul nu îl poate găsi. De aceea, este vital ca site-urile web să fie pregătite pentru a fi descoperite de Google sau alte motoare de căutare.” – https://www.whitepress.com/ro/blog/1644/motoarele-de-cautare
Ce trebuie să faci? Să dezvolți un nume de brand unic, un logo atractiv și o identitate vizuală.
sursa foto: deanlong.io (What is Blog Branding and Why Does Your Blog Need a Brand Identity?)
Nu insista pe un brand care să fie neapărat sugestiv pentru produsele pe care le vinzi. Din experiența mea vă pot spune că un nume cu rezonanță, ușor de reținut este mai de efect decât unul numit după produse.
Apoi, trebuie să te asiguri că domeniul web al magazinului tău este ușor de reținut și profesionist.
Și revenim iar la ideea de a avea o platformă bună. Un site care merge greoi va descuraja potențialul cumpărător. Există atât de multe opțiuni, încât oamenii nu au răbdare să ți se încarce ție site-ul într-un minut. Vor închide și vor merge mai departe.
6. Achiziționează produse ori dezvoltă servicii
Știm că ai niște produse pe care le apreciezi și crezi că și ceilalți vor fi la fel de impresionanți de ele.
Fii totuși cu băgare de seamă, pentru că socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg. Cel mai bine e să variezi la început. Introdu produse proprii, dar încearcă să colaborezi și cu alți furnizori ori poți lucra în dropshipping.
Nu ai nevoie neapărată de mii de produse. Ai nevoie de o anumită variație pentru a putea înțelege cum funcționează piața.
Un alt aspect important de care trebuie să aveți mare grijă este calitatea produselor și termenele de livrare.
Și dacă tot am ajuns la livrare, aveți nevoie de o colaborare bună cu firmele de curierat, poate chiar de un contract. De ce? Pentru că livrarea costă și timp, și bani, și nervi, dacă nu aveți o colaborare adecvată cu măcar o firmă de curierat.
Clienții pot fi ușor descurajați de costul livrării, deci mare atenție la acest punct. Sfatul meu este să stabiliți un nivel al coșului de cumpărături pentru care să oferiți transport gratuit.
Este important să rețineți că pe partea de livrare o să aveți o concurență acerbă în companiile mari care au contracte foarte bune cu firmele de curierat și își permit să ofere un transport avantajos.
7. Construiește magazinul online
Ținând cont de toate cele spuse anterior este momentul să treci efectiv la a-ți construi magazinul online.
La ce trebuie să fi atent? În primul rând, trebuie să fie o platformă ușor de utilizat și mobil-friendly.
Țineți cont că motoarele de căutare și mă refer aici în primul rând, se bazează pe varianta mobile pentru clasificarea site-ului tău.
E nevoie de un site responsive atât pentru dispozitivele mobile cât și pentru desktop. Fiți atenți și la scorul de viteză pentru că și acesta este important.
Viteza se poate verifica aici: https://pagespeed.web.dev.
În plus, trebuie să incluzi în platforma ta funcții esențiale precum căutare rapidă, filtre, recenzii și un proces de checkout simplu.
Recenziile sunt deosebit de importante la momentul actual. Nu doar că sunt importante pentru motoarele de căutare, dar influențează în mod categoric și cumpărătorii potențiali. Foarte mulți clienți caută întâi recenzii și abia apoi cumpără.
8. Stabilește metodele de plată și livrare
Este bine să ai metode de plată variate: carduri bancare, plăți online, ramburs.
Cumpărătorul este mai încrezător când vede că are la dispoziție mai multe opțiuni de plată.
Și tot din punct de vedere al încrederii în magazin, este importantă colaborarea cu firmele de curierat.
Cum v-am zis și anterior, fără o astfel de colaborare, lucrurile nu vor fi deloc roz.
Deși pare descurajant, totuși trebuie să te gândești foarte bine și la un plan pentru returnarea produselor. Și acest serviciu trebuie să fie unul funcțional, rapid și la îndemână.
Oamenii se pot răzgândi din varii motive, nu căuta tu nod în papură propriilor produse. Tu fă astfel încât serviciul să fie rapid și la îndemână. Doar așa creezi o legătură cu publicul. E vorba de aceeași încredere care se câștigă cu greu și se pierde ușor.
9. Planifică o strategie de marketing
Ca platforma ta să fie vizibilă în motoarele de căutare și astfel să-ți atragi vizitatori în site, trebuie să folosești SEO pentru a atrage trafic organic.
Sfatul meu este să te gândești la o strategie SEO înainte de a pune în funcțiune site-ul, nu ulterior. Vorbesc aici de traficul organic.
Ce faci ulterior contează, bineînțeles, dar pentru trafic organic ai nevoie de o strategie de la început. În faptul, platforma trebuie să fie concepută astfel încât de la implementare să țină cont de strategia ta SEO.
Ulterior? Da, bineînțeles, avem Google Ads, Facebook ads, avem campanii pe social media. Există variante pe care le poți lua în calcul.
Ce mai poți face? Poți crea un conținut valoros pe blog prin care să creezi conexiuni stabile spre categorii (în primul rând) și către produse. De asemenea, poți crea conținut pentru Youtube ori TikTok pentru a-ți atrage și fideliza clienții.
10. Testează și optimizează constant
Cum știi că site-ul funcționează? Doar din vânzări? Nu! Ai nevoie de monitorizare performantă și cel mai bun instrument este Google Analytics, dar firește poți folosi și alte instrumente de tracking.
Nu uita că site-ul tău trebuie să respecte și politicile de cookies și celelalte recomandări GDPR. Help with the EU user consent policy. Pentru platformele wordpress există un kitt google – GDPR compliance and privacy.
Îi dai drumul platformei online și ce faci apoi? Aștepți cumpărători doi ani, după care speri să meargă mai bine? Nu merge așa! Trebuie să-ți adaptezi strategia în funcție de feedback-ul și tendințele pieței.
11. Oferă servicii excepționale pentru clienți
Cel mai important lucru este să fii prompt în comunicare, să gestionezi cum se cade retururile, cu profesionalist și să oferi asistență post-vânzare.
Poate îți vei spune că există public numeros, nu trebuie să fidelizezi tu prea multă lume. Așa și așa. La un moment dat publicul se și termină și motoarele de căutare s-ar putea să înceapă să scoată în evidență unele recenzii negative pe care le-ai primit din neglijență ori nepăsare.
Și, la un moment dat, s-ar putea să-ți fie suficient un comentariu negativ pentru a-ți da afacerea peste cap. Și aici ai nevoie de tact. Vezi că noi am discutat mai deunăzi despre felul cum să gestionezi recenziile primite.
În final
Este evident că am vorbit mult și firește că am cuprins doar o mică parte din ceea ce ar trebui să știe un antreprenor aflat la început de drum.
Subiectivism? Cât încape! E loc de mai bine? Normal! Dar ca să vă puteți face o idee despre cum să începeți, zic eu că e suficient. Sunt foarte multe aspecte pe care se poate insista. Însă, lucrurile se mai pot prinde și în timp.
Nu trebuie să te descurajeze nereușitele, trebuie să te motiveze să faci mai bine. Este greu la început, dacă și noi ne punem bețe în roate ce să mai zicem de alții?!
Și, apropo de alții, luați totuși cu ceva precauție ce auziți pe ici pe colo. Unii vă sunt concurenți direcți, alții vor să vă vândă produsele ori serviciile lor.
Iar legat de concurenți, că pe ei ca un făcut i-am cam uitat. Nu faceți un pas până nu vă cunoașteți concurența. Pentru a vă ști concurența, trebuie să știți pe ce nișă activați. Dar, o dată ce ați aflat, nu mai există loc de scuze.
Trebuie să vă analizați foarte bine concurența. Nu încercați să-i copiați, puteți să vă inspirați cu măsură. Fiți atenți că motoarele de căutare penalizează la sânge copierea de conținut și nu doriți să vă dați jos de la început platforma care poate să conțină niște produse cu adevărat dorite de consumatori.
Și exact aici voiam să ajung. Pentru un bun SEO, aveți nevoie de originalitate. Inspirați-vă de la alții, dar păstrați-vă în final originalitate, doar ea vă aduce succesul.